شبهات منكران لزوم بعثت انبيا
آيات مربوط به امتحان الهى نيز مؤيد اين پاسخ اند. قرآن در بيان امتحان انسان ها مى فرمايد:
(وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّام وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُبِينٌ);[24]
او كسى است كه آسمان ها و زمين را در شش روز = شش دوران - آفريد; و عرشِ (حكومتِ) او، بر آب قرار داشت; (به خاطر اين آفريد) تا شما را بيازمايد كه كدام يك عملتان بهتر است. و اگر (به آنها) بگويى: «شما بعد از مرگ، برانگيخته مى شويد»، مسلماً كافران مى گويند: «اين سحرى آشكار است!»
(الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ);[25]
آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مى كنيد، و او شكست ناپذير و بخشنده است.
(كُلُّ نَفْس ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوَكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ);[26]
طعم مرگ را مى چشد. و شما را با بدى ها و خوبى ها آزمايش مى كنيم; و سرانجام به سوى ما بازگردانده مى شويد.

پی نوشت :
[1]. نحل: 36.
[2]. اعراف: 65.
[3]. ص: 26.
[4]. حديد: 25.
[5]. بقره: 151.
[6]. ابراهيم: 1.
[7]. نساء: 165.
[8]. انفال: 24.
[9]. اعراف: 157.
[10]. بقره: 213.
[11]. اصول كافى جلد، ج 1، كتاب الحجة، باب الاضطرار.
[12]. كشف المراد فى شرح تجريد الاعتقاد، ص 353 ـ 254.
[13]. راهنماشناسى، ص 44ـ52.
[14]. الهيات شفا، ص 441ـ444 و النجاة، ص 303ـ 308.
[15]. بقره: 151.
[16]. ر.ك: شهرستانى، ملل و نحل، ج 1، ص 258ـ 259.
[17]. فاطر: 24.
[18]. نحل: 36.
[19]. راهنماشناسى، ص 65.
[20]. رعد: 31.
[21]. زخرف: 53.
[22]. نهج البلاغه، خطبه ى 192.
[23]. راهنماشناسى، ص 71ـ74.
[24]. هود: 7.
[25]. الملك: 2.
[26]. انبياء: 35.
منبع : اندیشه قم
+ نوشته شده در شنبه بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۷ ساعت 6:0 توسط اکبر احمدی
|