بخشش بسیار امام حسین علیه السلام به معلم فرزند

هزار دینار در برابر آموزش قرآن به فرزند!!

از سه حقی که فرزند به عهده پدر دارد یکی آنست که به او قرآن بیاموزد. یعنی یا خود تعلیم دهد یا برای فرزندش معلم قرآن بگیرد که در این رابطه اکثر مسلمین غافل بوده و پدران به این حق عمل نمی کنند.

امام حسین علیه السلام که خود قرآن ناطق است، به عبدالرحمن سلمی، معلمی که به فرزندش سوره حمد را آموخته بود، هزار دینار طلا و هزار حلّه بخشید و دهان او را پر از درّ کرد.

درباره علت این بخشش از امام سوال کردند.

فرمود:« آنچه من به او دادم، در برابر آنچه او داده (تعلیم سوره حمد به فرزندم) ناچیز است.» و این شعر را خواند:

اذا جادت الدنیا علیک فجد بها *** علی الناس طرا قبل ان تتفلت

فلا الجود یفنیها اذاهی اقبلت *** و لاالبخل یبقیها اذا ما تولّت

( هنگامی که دنیا به تو بخشش کرد، تو نیز به مردم ببخش قبل از این که به حال خود رها شوی و از بخشش‌اش محروم گردی.

هنگامی که مال دنیا به انسان روی آورد، جود و بخشش آن را تباه نمی‌کند و هنگامی که از انسان روی گرداند، بخل به آن بقا نمی‌بخشد.)[۱]

منابع:

شهر قرآن

دانشنامه رشد

پی نوشت:

 

[۱] . بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۱۹۱، حدیث ۳- مناقب، ج ۴، ص،66

سبک زندگی حسینی /کمک به ازدواج جوانان

سبک زندگی حسینی

متاسفانه ازدواج جوانان مورد غفلت مردم و مسئولین قرار گرفته و کسی حاضر نیست در این امر مهم دست به جیب شده و مشکل اقتصادی جوانان را بر طرف کند.

به عنوان مثال توسط دولتمردان خدوم! در اقدامی انقلابی و خدا پسندانه!!!!! مبلغ وام ازدواج برای جوانان ۳ ملیون و مبلغ وام خرید اتومبیل ۲۵ ملیون تعیین شده است.

ببینید چقدر زیاد است فاصله ما با کسی که سنگش را به سینه می زنیم.

امام حسین علیه‌السلام نسبت به ازدواج ام کلثوم دختر حضرت زینب علیهاالسلام اظهار داشت:
«تمام جمعیت حاضر در مسجد گواه باشید. که من دختر خواهرم، ام کلثوم دختر عبدالله بن جعفر را به عقد پسر عموی او قاسم بن محمد بن جعفر در آوردم، و مهریه او را چهار صد و هشتاد درهم قرار دادم و زمین خودم در منطقه عقیق که در آمد کشاورزی سال آن هشت هزار دینار است برای بی نیازی و کمک هزینه زندگی، به این دو زوج جوان بخشیدم که بی نیاز باشند. انشاءالله»

متن عربی:

فَاشهَدوا جَمیعا أنّی قَد زَوَّجتُ امَّ کُلثومٍ بِنتَ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرٍ مَنِ ابنِ عَمِّهَا القاسِمِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ جَعفَرٍ، عَلى أربَعِمِئَهٍ وثَمانینَ دِرهَما، وقَد نَحَلتُها ضَیعَتی بِالمَدینَهِ أو قالَ أرضی بِالعَقیقِ و إنَّ غَلَّتَها فِی السَّنَهِ ثَمانِیَهُ آلافِ دینارٍ، فَفیها لَهُما غِنىً إن شاءَ اللّهُ.

منبع:

دانش نامه امام حسین (ع) بر پایه قرآن و حدیث، ج‏۳، ص:۴۲  به نقل از المناقب لابن شهرآشوب: ج ۴ ص ۳۸، بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۲۰۷ ح ۴٫

اثرات زمان نزدیکی بر سلامت روح و روان و جسم فرزند

 

زمانهای منع شده

پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله) : به امیر المومنین على (علیه السلام) وصیت فرمود:
یا على! در اول و وسط و آخر ماه آمیزش مکن که جنون و جذام و خلى و نقصان بزن و فرزند (اگر درست شود) روى آرد.

بعد از ظهر آمیزش مکن، که اگر فرزندى پاگیرد، دو بین (احول)  باشد (از این رو که در چشم او پیچ و تابى ایجاد شود) و شیطان از دو بین خوشنود شود.

در شب فطر جماع مکن، که فرزند آن شرور باشد.

در شب عید قربان جماع مکن که اگر فرزندى بهم رسد شش انگشت یا چهار انگشت در دست داشته باشد.

یا على بین اذان و اقامه جماع مکن که اگر کودکى پدید آید بخونریزى حریص باشد.

در شب نیمه شعبان نزدیکى مکن که فرزند آبله رو، و زشت‏رو و زشت مو پدید آید.( شوم باشد و در رویش نشان سیاهى باشد)

در اواخر ماه (دو روز مانده بآخر ماه) جماع مکن، که اگر فرزندى شود، یاور ستمکاران باشد و گروه مردمان را بهلاکت رساند.

… شبى که عزم مسافرت دارى جماع مکن که اگر فرزندى شود مالى را بنا حق مصرف کند، و «تبذیر کنان برادر شیطانند»- (سوره اسراء ۲۹).

ادامه نوشته

تاثیر لقمه حلال در بارداری وآینده فرزندان

 
کمتر مساله ای است که بتواند به اندازه لقمه حرام یا شبهه ناک، انسان را از درک سعادت محروم کند و در عین حال-و متاسّفانه- در این روزها، شاید کمتر مساله شرعی باشد که به این اندازه مورد غفلت واقع شده باشد.

به گزارش ریحانه های بهشتی به نقل از سرویس خانواده جام نیـوز، در تاریخ آمده است که امام حسین(علیه السلام) به لشکر عمر سعد فرمودند:

«شکم هایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مهر خورده است. دیگر حق را نمی پذیرید و به آن گوش نمی دهید.»(نفس المهموم، شیخ عباس قمی، قم، مکتبه بصیرتی، ص ۲۴۵)

به زبان ساده، تاثیر لقمه حرام بر روح آدمی تا آن حد است که کسی که به خوردن آن عادت کرده است از سخنان امام معصوم (علیه السلام) نیز متاثر نخواهد شد و سرنوشت چنین انسانی البته معلوم است.

 در حالات بعضی از اولیاء الله و بزرگان آمده است که گاه با خوردن یک لقمه شبهه ناک- و نه حرام- آنهم به صورت اتفاقی- و نه عمدی- تا مدتها از توفیق نماز شب محروم شده اند.

علامه جعفری (رحمه الله علیه) می گوید:

«لقمه حلال برای دل انسان، علم و حکمت و عشق و ظرافت ایجاد می کند و هنگامی که دیدی حسادت و جهل و غفلت تو روز افزون است بدان که نتیجه همان لقمه های حرامی است که خورده ای… لقمه حلال عالی ترین پدیده ای را که برای انسان ممکن است ایجاد می کند.»(شرح مثنوی، علامه جعفری، ج۱، ص ۷۱۹)

ادامه نوشته

حاصل حلال خواری و امانت داری: تولد فرزندی عارف و روشن ضمیر

درباره عبدالله بن مبارک چنین گفته‌اند که پدرش باغبان بود روزی صاحب باغ آمد و به مبارک گفت: فوری مقداری انار شیرین بیاور تا بخوریم.

مبارک چند عدد انار آورد و صاحب باغ چشید و گفت: ترش است برو انار شیرین بیاور، چند مرتبه مبارک انار اورد و صاحب باغ بعد از چشیدن می‌گفت: ترش است برو انار شیرین بیاور.

بالاخره صاحب باغ ناراحت شد و رو به مبارک کرد و گفت؛ تو هنوز بعد از مدتی که در این باغ هستی درخت انار ترش را از شیرین تمیز نمی‌دهی؟

مبارک در جواب گفت: درست است که مدتی است، من در این باغ هستم، اما هنوز از انار این باغ نخورده‌ام که بدانم کدام درخت انارش ترش و کدام شیرین است، چون شما فقط نگهبانی و آبیاری باغ را به عهده من واگذار کرده‌اید و از شما اجازه نگرفتم که از میوه‌های باغ استفاده کنم.

صاحب باغ تعجب کرد، به همین سبب او را امتحان نمود و فهمید که مبارک راست می‌گوید از آن پس به او علاقمند شد و دخترش را به ازدواج او درآورد، خداوند هم بر اثر پاکی و صداقت او از این ازدواج فرزندی به او عطا می‌کند به نام عبدالله که هنوز نامش بر سر زبان‌ها است و این طفل از عارفان معروف می‌شود و به جایی می‌رسد که در احوالات او می‌گویند؛ شخصی به او گفت:«خواب دیدم یک سال از عمر تو بیشتر نمانده است» عبدالله در جوابش گفت:«روزگار دراز پیش ما نهادی، یک سال دیگر ما را اندوه هجران می‌یابد کشید و تلخی فراق می‌باید چشید.»

منبع: مفاسد مال و لقمه حرام ص۳۴ به نقل ۱۵:۵۴:۱۸خبرگزاری «حوزه»

پاسخ به دو پرسش خداشناسی کودکان با زبان شعر

آیا خدا می خوابه؟

خدا خدای بارون

خدا خدای آبه

خدا نیاز نداره

که مثل ما بخوابه

خدا خدای رود و

خدای جویباره

خسته نمی شه اصلا

که بگیره بخوابه

اگر خدا می خوابید

غنچه ها پرپر می شد

نور قشنگ خورشید

کمتر و کمتر می شد

اگر خدا می خوابید

از آسمون زیبا

ستاره ها می ریختن

روی زمین، تو دریا !

 

شاعر :خانم رودابه حمزه ای

برگرفته از کتاب《خدا چیه؟ کیه؟ کو؟》

ادامه نوشته

اهمیت همسرگزینی/ اولین قدم برای داشتن فرزند صالح

با توجه به اهمیت همسرگزینی و تاثیر بسیار حساس آن در شکل‏ گیری شخصیت فرزند، در منابع روایی از قول پیشوایان معصوم علیه السلام توصیه هایی بیان شده است؛از جمله:

 از رسول اکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله نقل شده که می‏فرمایند:

 اُنظُر فی اَیِّ شَی ءٍ تَضَعُ وَلَدَک فَـإِنَّ العِرقَ دَسّاس [۱]؛

بنگر فرزند خود را کجا قرار می‏دهی که عرق[۲] اثر گذار است.

همچنین می‏فرمایند: تَخَیَّرُوا لِنُطَفِکُم فانْکِحُوا الأکْفاءَ، و أنکِحُوا إلَیهِم. ؛[۳]

برای نطفه‏ های خود محل مناسب انتخاب کنید و از اشخاص هم شان خود زن بگیرید و به آن‏ها زن بدهید.



[۱] . رابطه‏ وراثت و تربیت، ص‏۷ به نقل از المستطرف، ج‏۲ ص‏۲۱۸ ؛ کنزالعمال، ج‏۱۵، حدیث ۴۳۴۰۰٫

[۲] . در فرهنگ لغت عِرْق به معنای اصل هر چیز، ریشه و بیخ درخت آمده است.

[۳] . بحارالانوار، ج‏۱۰۴ ف ص‏۹۸، روایت ۶۶، باب‏۲٫

ریحانه بهشتی

۷ اشتباه والدین در حرف زدن با کودکان

پدر یا مادر بودن، یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا است. این شغل، ۲۴ ساعته است و می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. اما مهم است با همه خستگی ها، مسایلی را رعایت کنید تا به روح، جسم و اعتمادبه‌نفس فرزندتان لطمه ای وارد نشود.

باید طوری کودک را تربیت و با او رفتار کنید تا در بزرگ‌سالی علاوه بر این که مایه افتخار شما شود، خودش نیز در سلامت روحی کامل زندگی کند. یکی از روش‌های ارتباطی با کودکان، حرف زدن است. اگر بتوانید روش‌های صحیح حرف زدن با کودکان را یاد بگیرید، به طور غیرمستقیم درست حرف زدن را نیز به او می‌آموزید.

۱٫ غر زدن:

بسیاری از والدین برای این که فرزندشان تکالیفش را درست انجام دهد یا غذایش را کامل بخورد، مدام سر او غر می‌زنند و اعتراض می‌کنند. این رفتار به هیچ عنوان مناسب و پاسخ گو نیست. بر اساس مجله تایم، این کار باعث می‌شود تا کودک لج کند و درست برعکس آن را انجام دهد. این مسئله همچنین باعث می‌شود تا فرزند از زمان‌هایی همچون غذا خوردن فرار و سعی کند خودش را به کاری دیگر مشغول کند.

۲٫ کوتاه پاسخ دادن:

والدینی که با پاسخ کوتاه، فرزند را مجبور می‌کنند از آن‌ها اطاعت کند، به هیچ عنوان روش درستی برای تربیت کودک خود انتخاب نکرده‌اند. با گفتن عبارت: «برای اینکه من میگم!» باعث می‌شوید تا کودک هرگز به چرایی مسایل فکر نکند. قدرت تحلیل و پرسش گرایی را از او می‌گیرید. یا گفتن عبارتی همچون: «هر چه من می‌گویم را باید انجام دهی» به این مفهوم است که هیچ احترامی برای فرزند خود قائل نیستید و او نیز در مقابل، به شما احترام نخواهد گذاشت. برای تربیت صحیح فرزندان، برای پاسخ به سوالات او زمان بگذارید و با صبر کامل و مرتبط به او پاسخ بدهید.

ادامه نوشته

با ترساندن و ارعاب و تهدید نمی توان فرزند را تربیت کرد!

(تربیت به همان معنای پرورش)؛ یعنی، استعدادهای هیچ انسانی را از راه ترساندن، زدن، ارعاب و تهدید نمی شود پرورش داد، همان طور که یک غنچه گل را نمی شود بزور به صورت گل در آورد؛ مثلاً: غنچه را بکشیم تا گل بشود، یا نهالی را که به زمین کرده ایم و می خواهد رشد بکند، با دست خودمان بگیریم، بزوربکشیم تا رشد بکند. رشد آن به کشیدن نیست، اعمال زور آنجا مفید نیست؛ فقط از راه طبیعی که احتیاج دارد به قوّه ی زمینی، خاک، آب، هوا، نور و حرارت[رشد می کند]. همانهایی را که احتیاج دارد باید به او بدهیم، خیلی هم با لطافت و نرمش و ملایمت؛ یعنی، از راه خودش، تا رشد بکند.

ولی اگر بخواهیم بزور گیاهی را رشد بدهیم[نتیجه نمی گیریم].

اصلاً اینجا عامل زور حکمفرما نیست. از نظر تربیت انسانها هم ترس و ارعاب عامل پرورش نیست.

 تعلیم و تربیت در اسلام، ص۵۷٫

آسیب های تک فرزندی و کم فرزندی/ استاد تراشیون

 

۱-پایین بودن امید به زندگی:
در خانه هایی که پر فرزند است امید به زندگی بیشتر است. در خانه ای که یک فرزند وجود دارد، با تب این فرزند پدر ومادر تب می کنند، از ناراحتی او همه ناراحت می شوند با مریضی او مریض می شوند و همواره نگران هستند که نکند او را از دست بدهند و یا اینکه نگرانند که اگه خود والدین از دنیا بروند این فرزند آینده اش چه می شود. ولی در خانه هایی که فرزندان زیادی دارند دیگر این فضای نگرانی و احساسی وجود ندارد ویک فضای منطقی تر و عاقلانه تر حاکم است و والدین بیشتر وقت و فکرشان را به تربیت فرزندان معطوف می دارند و حتی پدر و مادر این آرامش را دارند که اگه یک روزی از دنیا بروند خواهر و برادرانی هستند که همدیگر را حمایت می کنند
 
۲-پر توقع شدن فرزند
: یکی از آسیب های تک فرزندی توجه بالاتر از نیاز به فرزند است که فرزند را پر توقع بار می آورد که این توقع زیاد چه از پدر و مادر و چه از جامعه می تواند باشد. اگر چند فرزند داشته باشیم این توجه و محبت بین چند فرزند تقسیم می شود و محبت، توازن پیدا می کند. پدری که از سرکار به منزل می آید و تنها تک فرزندش را می بیند و از محبتش او را فراوان می بوسد وقتی بوسه ها زیاد شد و محبت و توجه بیش از اندازه به فرزند شد باید انتظار داشت که فرزند به پدر بگوید بابا برایم کامپیوتر یا تبلت یا… می خری؟
ادامه نوشته

کودک معلول ذهنی اندونزیایی حافظ کل قرآن شد +عکس

گرچه صدایش چندان واضح نیست اما با اطمینان به سوالاتی که از او در مورد آیات قرآن می‌شود، پاسخ می‌دهد.

به گزارش گلی از گلهای بهشت به نقل از مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  حفظ قرآن کریم فضیلتی است که تنها افراد کوشا و عاشق به آن دست پیدا می کنند. اگر کسی واقعا به دنبال حفظ این آیات الهی باشد در هر شرایطی می تواند آن ها را حفظ کرده و با دل و جان بفهمد.

«فجر عبدالرحیم وحی‌الدین» کودک ۱۰ ساله اندونزیایی گرچه عربی بلد نیست اما قادر است کل قرآن را از حفظ بخواند.

این کودک استثنایی توانسته با وجود همه مشکلاتش، کل قرآن را حفظ کند.

فجر از بیماری فلج مغزی اسپاسمی رنج می‌برد که عملکرد سیستم عصبی و مغز را در حرکت، یادگیری، شنوایی، بینایی و تفکر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هنی سولیتیو واتی، مادر ۳۵ ساله فجر می‌گوید: او عاشق این است که در ذهنش به دنبال آیه خاصی بازگردد و آن را کامل بخواند.

فجر توانایی خود در حفظ کل قرآن را مرهون زحمات مادر و پدرش است که اعتقاد داشتند که قرآن درمان همه ناراحتی‌هاست. از زمانی که فرزند آن‌ها پیش از موعد به دنیا آمد، آن‌ها مرتباً صدای تلاوت آیات قرآن را برای او پخش می‌کردند.

حتی هنگامی که او به دلیل وزن کمش در بیمارستان تحت مراقبت بود، به توصیه پدر و مادرش، برای او آیات قرآن پخش می‌شد و اینکار تا هنگامی که فجر را به خانه آوردند ادامه یافت.

هنی، مادر این خانواده، که از اهالی شهر کارانگانیار در جاوه مرکزی اندونزی است، می‌گوید: بچه‌ها باید به چیزهای خوب گوش دهند و قرآن بهترین چیز است.

فجر تا دوماهگی مانند دیگر نوزادان بود اما از ماه سوم، مادرش متوجه تفاوت‌های او شد. رشد او کند بود و پس از مشورت با یک متخصص بیماری فجر تشخیص داده شد. دکتر به آن‌ها گفت که به دلیل تولد زودهنگام، بخش‌هایی از مغز فجر به‌طور کامل رشد نکرده‌ است.

همزمان با انجام فیزیوتراپی، هنی همچنان قرائت آیات قرآن را برای کودکش می‌گذاشت. در سه سالگی که فجر شروع به علاقه نشان دادن به تصاویر کرد، مادرش یک سی‌دی جذاب قرآنی که حاوی تصاویر بود برایش خرید و الفبای عربی را به او آموزش داد.

فجر در سه سالگی شروع به حرف زدن کرد و اولین کلماتش از قرآن بود. در ابتدا والدین فجر نمی‌توانستند آیاتی را که فجر می‌خواند به‌درستی بفهمند اما به تدریج متوجه شدند که او چه آیاتی را می‌خواند.

فجر در ۴ سالگی، شروع به حفظ قرآن کرد و چون مادرش حافظ قرآن نبود، یک معلم قرآن به فرزندش کمک می‌کرد تا اینکه او در ۹ سالگی حافظ کل قرآن شد.

آزمایش‌های فجر در سه سالگی نشان می‌داد که مغز او دچار حمله‌های ناگهانی می‌شود اما آزمایشات اخیرش از برطرف شدن این مشکل خبر می‌دهد.

فجر امروز به مدرسه دولتی می‌رود و مهارت‌های حرکتی و شناختی او در حال پیشرفت است.
هنی می‌گوید: این معجزه قرآن است که به فجر در غلبه بر این بیماری کمک می‌کند.

برگزاری “استخر مختلط” در مهد کودک!

مسئله نظارت بر مهدکودکها طی سالیان اخیر مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار داشته است چرا که هر از چند گاهی انتشار برخی اخبار قابل تامل از آنچه در مهدکودکهای مختلف در سطح کشور می‌گذرد، حکایت از اجرای برخی برنامه‌هایی ضدفرهنگی و گاهاً همراستا با ترویج فرهنگ غربی و ابتذال در میان کودکان داشته است.
به گزارش “لات لیل گیلان” به نقل از “تسنیم” برگزاری کلاسهای آموزش رقص برای کودکان در برخی از مهدکودکها، برگزاری کلاسهای موسیقی یا گاهی انتشار اخبار برخوردهای خشن و تنبیه‌های نامتعارف مربیان مهدکودکها از جمله مسائلی بوده که هر از چندگاهی با رسانه‌ای شدن آنها، مهدکودکها و به طبع آن سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی رسمی مهدهای کودک، در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته است.
اما اخیرا در برخی از مهدکودکها، برگزاری برنامه استخر مختلط در جدول برنامه رسمی آنها قرار گرفته است و این مهدها در پناه حاشیه امنی که برای این تخلف خود احساس کرده اند، حتی عکسهای برگزاری برنامه استخر مختلط در مهد کودک خود را نیز با افتخار بر روی وب سایت رسمی خود قرار داده‌‌اند؛ به طور نمونه مهدکودک «ش» در خیابان آفریقای تهران ضمن برگزاری استخر مختلط در برنامه‌های آموزش رسمی خود اقدام به انتشار تصاویر و عکسهای آن نیز بر روی سایت اختصاصی خود کرده است که در این پست تعدادی از این تصاویر آمده است.
منبع: سایت خبری لات لیل 

ثواب بارداری، وضع حمل، شیر دادن و بچّه‌داری برای زنان


قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم:

«أما تَرضَى إحداکُنَّ أنَّها إذا کانَت حامِلاً مِن زَوجِها و هُوَ عَنها راضٍ أنَّ لَها مِثلَ أجرِ الصّائمِ القائمِ فی سَبیلِ اللَّهِ فَإذا وَضَعَت لَم یَخرُج مِن لَبَنِها جُرعَهٌ و لَم یُمَصَّ مِن ثَدیِها مَصَّهٌ إلّا کانَ لَها بِکُلِّ جُرعَهٍ و بِکُلِّ مَصَّهٍ حَسَنَهٌ، فَإن أسهَرَها لَیلَهً کانَ لَها مِثلُ أجرِ سَبعینَ رَقَبَهً تُعتِقُهُم فی سَبیلِ اللَّه»
آیا کسی از شما زنان به این راضی و خرسند نیست که اگر از شوهر خود آبستن باشد در حالی که شوهرش از او راضی است، ثواب کسی را دارد که روزه می‌گیرد و در راه خدا قیام می‌کند.
و هنگامی که وضع حمل کرد، جرعه‌ای از شیر او خارج نمی‌گردد و از سینه‌اش مکیده نمی‌شود، مگر آن که در ازاء هر جرعه و هر مکیدن، حسنه‌ای باشد.
و اگر برای مراقبت و رسیدگی به طفل خود شبی بیدار ماند، پاداش او چنان است که گویا هفتاد بنده را در راه خداوند آزاد کرده است.

نهج الفصاحه (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله)، ص:۲۵۹

آمرزش گناه مادر با هر بار شیر دادن فرزند

قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم:

«… إِذَا حَمَلَتِ الْمَرْأَهُ کَانَتْ بِمَنْزِلَهِ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْمُجَاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِذَا وَضَعَتْ کَانَ لَهَا مِنَ الْأَجْرِ مَا لَا تَدْرِی مَا هُوَ لِعِظَمِهِ فَإِذَا أَرْضَعَتْ کَانَ لَهَا بِکُلِّ مَصَّهٍ کَعِدْلِ‏ عِتْقِ مُحَرَّرٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ فَإِذَا فَرَغَتْ مِنْ رَضَاعِهِ ضَرَبَ مَلَکٌ عَلَى جَنْبِهَا [جَنْبَیْهَا] وَ قَالَ استأنف [اسْتَأْنِفِی‏] الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَک‏»
هر گاه زن، آبستن شود، به منزلۀ روزه‌دارِ شب‌‌زنده‌دارِ جهادکننده با جان و مالش در راه خداوند می‌باشد.
پس زمانی که وضع حمل نمود، اجر و پاداشی دارد که به خاطر عظمتش، توان درک آن را ندارد!
و هر وقت طفلش را شیر دهد، به ازاء هر مکیدن، اجری همچون آزاد کردن آزادشده‌ای از فرزندان اسماعیل برای اوست. و چون از شیر دادن طفلش فارغ شد، فرشته‌ای بر پهلوی او می‌زند و می‌گوید: عملت را از سر بگیر؛ که به راستی آمرزیده شدی.

بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۱۰۱، ص: ۱۰۶

اجر مؤمن در فقدان فرزند

قَالَ الامام الصادق علیه السّلام:

«ثَوَابُ الْمُؤْمِنِ مِنْ وَلَدِهِ إِذَا مَاتَ الْجَنَّهُ صَبَرَ أَوْ لَمْ یَصْبِرْ»
یعنى: اجر مؤمن از فقدان فرزندش بهشت است، چه صبر کند، چه صبر نکند.                       

وسائل الشیعه، ج‏۳، ص: ۲۴۵