فلسفه حلالزادگي امام جماعت
فلسفه حلالزادگي امام جماعت
علما و فقهاي دين ميفرمايند: امام جماعت بايد چند شرط و ويژگي داشته باشد و از جملهي اين شروط، حلال زاده بودن امام جماعت است.[1]
بحث در اين موضوع را در دو محور پي ميگيريم.
الف. دلايل شرط حلالزادگي:
2 اجماع[2]: تمام علماي شيعه ميفرمايند: امام جماعت بايد حلال زاده باشد[3] و يا حداقل زنازاده بودن او معلوم نبوده باشد،[4] پس اقتدا کردن به کسي که يقين داريم زنازاده است و حلال زاده نيست، جايز نيست.[5]
2- احتياط: شيخ طوسي (ره) در کتاب “خلاف” دليل دوم اشتراط حلال زاده بودن امام جماعت را احتياط[6] مطرح ميفرمايد. منظور ايشان از احتياط، همان قاعدهي اشتغال است؛ يعني اگر يقين به حکمي؛ مثل واجب بودن نماز بر خودمان، داشته باشيم و شک کنيم با اقتدا به امامي که حلال زاده نيست وجوب نماز ساقط ميشود يا نه؟ براي حصول يقين به سقوط تکليف، بايد در مورد امامت زنازاده احتياط نماييم و به او اقتدا نکنيم.














این وبلاگ جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی وترویج آن ایجاد گردیده است امید است که بتوانیم گامهای موثر در جهت اعتلاء فرهنگ قرآنی برداریم لذا از تمامی شما عزیزان استدعا دارم مرا دراین حرکت خداپسندانه مساعدت ویاری نمایید متشکرم.